Jydske Dragonregiments Historie 1849 - 2019
Krønike om personer og begivenheder i 170 år. Cronik der Personen und Ereignisse für 170 Jahre. Cronicle of Persons and events for 170 years.
Menu
  • FORSIDEN
    • FORSIDEARKIV
    • CHEFER fra 1932
    • JDR CH/A 1932-1995
    • ENHEDER
    • ENHEDS MINDER
    • JDR OG HOHENASPE
    • JYSKE KAMPGRUPPE
    • HGO - SENIORTRÆF
    • VIDEO og DIAS
    • JDR TROMPETERKORPS
    • CEREMONIEL
    • LINKS
  • JDR EFTER ÅRGANG
    • JDR 1849-1899
    • JDR 1900-1939
    • JDR 1940-1949
    • JDR 1950-1959
    • JDR 1960-1969
    • JDR 1970-1979
    • JDR 1980-1989
    • JDR 1990-1999
    • JDR 2000-2009
    • JDR 2010-2014
    • JDR 2015-2019
  • DRAGONERS EGNE FOTO
    • 2000-05 DG FOTOALBUM
    • 1990-99 DG FOTOALBUM
    • 1980-89 DG FOTOALBUM
    • 1970-79 DG FOTOALBUM
    • 1960-69 DG FOTOALBUM
    • 1950-59 DG FOTOALBUM
    • 1940-49 DG FOTOALBUM
  • PERSONGALLERIER
    • OFFICERSGALLERI
    • SERGENTGALLERI
    • STP + CIVILGALLERI
  • 1947-58 TYSKLAND 1
    • 1947-58 TYSKLAND 2
    • 1954-1955 ITZEHOE
  • WEB SAMLINGER OM..
    • DRAGONMUSEET
    • DHM
    • ANDRE MUSEER
    • DDS-FORENINGSARKIV
    • DDS-AKTIVITETER
  • LITTERATUR
    • 1864 Niels Kjeldsen
    • Vorbasse 29 FEB 1864
    • NYT fra JDR
    • JDR BOGEN 1980-2014
    • JDR BOGEN 1679-1979
    • MJ H.F. Moths bog
    • SCANNEDE BØGER
    • JDR HÆFTER
    • TJENESTEBLADE
    • 1.CSG P.Poulsen sjov
    • 2.CSG P.Poulsen sjov
    • FELTAVISER
    • UNIFORMSHISTORIE
  • TUNG TRANSPORT JDR
    • TTPSEK SCRAPBØGER
    • 2018-23 NYT FORLIG
    • 2015 STP NY STATUS
    • 2009 Tur til BERLIN
    • 2008 Går vi på røven
    • 2005 Ny struktur
    • 2002 Tro kan flytte
    • 2002 CSG H.R. Zoega
    • 1990 KN Jens Ilsøe
    • 1990 OKS Bjarne Sund
    • 1982 SSG S. Koch
    • 1982 Spildkørsel?
  • PERSON ARTIKLER
    • 1994 MJ Axel Aller
    • 1987 OL B. Andersen
    • MJ-R P. Korreborg
    • 1929DG A.M Bendixen
    • 1997 MJ Jørn Bjerre
    • 1980 Hans Brodersen
    • 1943 Hans Brodersen
    • 1979-80 KN-R B.Baagø
    • 2017 MJ T. Børgesen
    • 1979 OL VVC Carneiro
    • STLG-1 P.T. Clausen
    • 2013 BG MH Clemmesen
    • 1990 OB BH Devantier
    • 2005 Major Egefjord
    • 1943 DG P.W. Egelund
    • 1989 MJ Søren Ejby
    • MJ K.V. Ellegaard
    • 2000 OL K Enevoldsen
    • 2003 Henning Ernst
    • 1984 OL K.J. Funch
    • 2001 OL J Grünberger
    • Æres-DG Erik Hansen
    • 1945 A Hansen Møller
    • 2018 OB B.Højgaard J
    • 1982 OB H. Høngsmark
    • 2014 KN VCS Iversen
    • 1993 KN VCS Iversen
    • 1995 MJ B. Jacobsen
    • 1940 MJ EJ Jakobsen
    • 1940-46 DG F. Jensen
    • 2014 SSG J.K. Jensen
    • 1989 MATF JHK Jensen
    • 1970 OB K. Jensen
    • 1974 MJ K.W. Jensen
    • 1980 MJ K.Kirkegaard
    • 2002 MJ S. Kiærskou
    • GL Poul Kiærskou
    • 1977 OL I. Klausen
    • 2008 MJ E. Knudsen
    • 2019 CSG V.J. Kock
    • MJ-R Aa. Koch-Jensen
    • 1995 OB K.A. Krarup
    • GL G.K. Kristensen
    • 2014 N.O. Kristensen
    • 1979 OLG Kristensen
    • 1990-96 OB P.B.Krogh
    • 1977 MJ H. Ladefoged
    • 2002 GM Gunnar Lange
    • 1992 OS O.A.I.Larsen
    • 1995 OB H.P.C. Lund
    • 1977 OB H.P.C. Lund
    • 1984 OB H.M. Lunding
    • 1988 OL K. Lundsholt
    • 1982 KN B.G. Madsen
    • 2013 MJ-R H. Madsen
    • 1998 SYPA J.S Madsen
    • 2005 MJ O. Marcussen
    • 2018 OL P.K.Melander
    • 2017 GM K. Mosgaard
    • 2014 OB K. Mosgaard
    • 2003 MJ H.F. Moth
    • Fotograf Schoubo
    • 1995 KN J.S. Møller
    • 1977 OB Olaf Møller
    • 2014 MJ Egon Mårup
    • 1990 MJ H.B. Nielsen
    • 2015 MJ SAM Nielsen
    • 2013 MJ K.C. Olsen
    • 2005 SSG S. Quist
    • 1963 SG Per Sand
    • OL H. Sommer Nielsen
    • 2005 OL Susanne Skov
    • 2020 CSG I. Skaaning
    • 1977 OL P. Stoltze
    • 1991 OL C.H.Sørensen
    • 2015 OB K. Sørensen
    • 1985 KP E. Thomsen
    • 2001 MJ N.J. Thomsen
    • 1979 MJ N.T. Thomsen
    • 2005 MJ V.Tyrsted-R.
    • 1995 OL G.C. Ulrich
    • P.E. Vraast Thomsen
    • 2011 KN C.E.Woetmann
    • 1991 MJ H. Yding
    • 1988 2 x von Zeilau

1995 EU-Monitor, KN J.S. Møller i Ex-jugoslavien

EU-monitor: Overvågning af toldere,- en særpræget opgave

 

Af kaptajn J.S.Møller

 

Dragonofficeren, kaptajn Jan Møller er vendt hjem til Holstebro efter tre måneders tjeneste som embargokontrollant i Serbien eller hvad man nu vil kalde et job, som i højere grad hører tolderfaget til end det militære håndværk, han ellers udøver ved Jydske Dragonregiment. Her er hans beretning...

 

Tirsdag den 13. september kl. 1405 ringede en personelmand fra HOK: "Kan du rejse til Jugoslavien på torsdag som civil observatør"?, lød spørgsmålet. Efter ca. 1 msek var svaret: "Ja, men hvad er opgaven"? Svar: "Det ved vi ikke". På dette tidspunkt var jeg travlt optaget af at klargøre den taktiske træner til næste dags øvelse. Men hvad med konen? Opkald til Holstebro: "Er det OK, hvis jeg rejser til Serbien i tre mdr."? Svar: "Ja, men du har ingen rene underbukser". Efter en del ringen frem og tilbage modtog jeg den endelige ordre fredag den 16., om at jeg skulle stille ved FE mandag den 19. september, kl. 1600 til briefing. Her mødtes hele holdet, som bestod af fem hærfolk, fem politifolk og to toldere.

Tirsdag formiddag gik med vaccination og udlevering af vinterudstyr ved rigspolitiets foranstaltning. Afgang fra Kastrup til Geneve kl. 1400. Før afgang blev der holdt en lille reception i VIP lokalerne med deltagelse af ikke mindre end tre ministre.  Selvfølgelig var diverse TV-selskaber tilstede. Efter receptionen blev holdet kørt direkte til flyet. Vi fik ikke lejlighed til at gøre indkøb i den Duty Free. Bad luck. Tre måneder uden KING's. Jeg overlevede.

Næste dag til UN-bygningen for udstedelse af ID-kort. Kl. 1400 afgik to små fokker-fly til Belgrade via Budapest. Den eneste begrundelse for opholdet i Geneve var at få udstedt ID-kortet. Det må være jordens dyreste ID-kort!
Straks efter ankomsten til Belgrade blev holdet briefet af chefen for missionen, Bo Pellnäs. (Fin fyr selvom han er svensker). Igen en lille reception. Torsdag eftermiddag fik jeg ordre til at samle mit team, som bestod af en finne, en tolk og en lokal driver, og afgik til sektor Alfa, som dækkede den nordlige del af grænsen ind til Bosnien. Endelig fik jeg at vide, hvad opgaven gik ud på. Vi skulle overvåge toldernes arbejde på alle overgange fra
Serbien/Montenegro ind i Bosnien. Mr. Milocevis havde besluttet at indføre embargo mod de bosniske serbere, for at få dem til at acceptere den foreliggende fredsplan. Efter kun fire dage blev der udskilt en sektion med station i en mindre provinsby, Ruma, for at nedbringe transporttiden. 30 menneskers ankomst til Hotel Ruma gav problemer for hoteldirektøren. Nye lagner og håndklæder skulle indkøbes. Kakerlakker skulle gasses. El-varmere skulle opstilles på værelserne, så der i det mindste var et sted, man kunne holde varmen.

Sektionen var ansvarlig for to overgange, Sremka Raca og Jamina. Sremka Raca er åben 24 timer som en af to overgange på hele grænsen. Jamina, som ligger ved floden Sava, er kun åben fra 7 morgen til 5 aften og trafikken er meget lokal, max. 10 køretøjer passerer om dagen.

Hvordan kan man smugle 120 liter benzin i en Lada? Meget enkelt, en 20 liter plastikdunk til højre og en 5 liter dunk til venstre for motoren. 30 stk. 1½ liter plastikcolaflasker stukket ind mellem fjedrene i sæder og ryglæn samt en 50 liter gummitank gemt i bagagerummet under en masse skrammel. Hvem sagde en kørende bombe? - En anden fidus. Tag et sæde ud, svejs en ny op i plader som en tank. Sæt overtræk på og placer bedstemor med træben på sædet. Andre forsøg, som blev afsløret: Dobbelte ladbunde og forender på lastbiler. Skjulte dunke mellem vangerne. Ekstra bund i busser.

Efter fem uger blev hele sektionen sammenlagt med sektor Belgrade. Hvad personalet på hotellet var meget glade for. De kunne så fortsætte deres kaffedrikning og rygning hele dagen. For os betød det et mere afvekslende arbejde, idet vi nu også skulle overvåge toldernes arbejde på ca. otte kontrolsteder, hvor man kontrollerede og forseglede lastvogne.

Vi kontrollerede selv lastvogne ved hjælp af en lang spids jernstang. Dagsrekorden var 1000 liter diesel gemt under melsække. For chaufføren, månedsløn ca. 300 DM, kunne det blive en god forretning. Indkøbspris ca. 2,5 DM, salgspris i Bosnien 5,0 - 10 DM.

Samarbejdet med de lokale myndigheder, politi og toldere var excellent. det var tydeligt, at der var udgivet visse ordrer fra højeste sted. Vi opnåede at få fyret fem toldere på grund af uduelighed. Missionen havde diplomatisk status og "Freedom of Movement". En politichef i Montenegro forstod ikke rigtigt betydningen af dette. han fik et par uges ophold i et hus med gitter for vinduerne og en fyreseddel.

Vil missionen opfylde sit formål? Gennem flere samtaler med folk fra Bosnien, fik vi det indtryk, at varemangelen var begyndt at kunne mærkes i meget alvorlig grad og at de var meget trætte af krigen og deres ledere. En ting er sikker. Der er skabt en ny overklasse af nyrige (sortbørshajer) og en stor underklasse. Mellemklassen er væk. Det samme er sket i Serbien.

Jan Møller

 

Se kaptajn J.S. Møllers personlige foto fra tjenesten her:

1976-1988: TRYK HER! 

1981 Bonnland/Hummelburg: TRYK HER!